Mindfulness voor dummies

Je moet. Knalpresentaties maken op het werk. Elke dag vers, gezond en lekker koken. Genoeg slapen, want dat is gezond. Laat opblijven, want dat is cool. Alcohol afzweren. Elke week in de drank vliegen. Er geweldig uitzien. Geen uren in de badkamer staan. Je sluitspieren trainen, matchende lingerie dragen, sporten, de actualiteit volgen, je huis verbouwen tot het een kasteel is, fantastische foto’s posten op Facebook. En vooral kalm en vrolijk blijven.

Moet jij ook teveel? Ik in ieder geval wel. En nee zeggen was zo goed als onmogelijk geworden. Ik werd geleefd en ben net op tijd opnieuw een cursus mindfulness gaan volgen.

Mind-wat?

Trek die geitewollensokken maar terug uit. Je hoeft heus niet in lotushouding te slapen of kilo’s wierrook te branden om mindful door het leven te gaan. Waar het dan wel om gaat? Je leert dat alles ok is. Hoe je je voelt, hoe je denkt. Want gevoelens en gedachten kun je niet controleren. Hoe je ermee omgaat wel.

Concreet leer je dat gevoelens maar een seconde duren en dat je zelf kiest om ze langer te laten aanslepen. En dat je daar dus ook mee kunt stoppen. Ook gedachten aannemen voor feiten kost heel veel energie. Die kun je niet meer voor leuke dingen gebruiken. Dus leer je ook hoe je negatieve of niet productieve gedachten een halt kunt toeroepen. Daar krijg je oefeningen, lijsten en meditaties voor.

Ik haat mediteren

Ik ook. Bloednerveus word ik ervan. Ik word kortademig van op mijn adem letten en krijg rugpijn van stilzitten. Omdat proberen mediteren me dus alleen maar frustraties oplevert, probeer ik het idee achter een bepaalde meditatie om te zetten in een schrijfoefening. Die zal ik nu en dan proberen samenvatten.

Geen tijd!

Mindfulness kost je geen uren. Door diep in te ademen in de rij aan de kassa en een lijstje te overlopen in je hoofd, kom je al een heel eind. Ik heb mantra’s een hele tijd afgezworen, want die vond ik te zweverig. Maar uiteindelijk blijken ze wel te helpen. Stel dus gerust je eigen programma of lijstjes samen. Je hebt er meer baat bij om dagelijks een oefening te doen die je helpt, dan een hele reeks af te werken waar je niks aan hebt.

Eerste oefening

Probeer deze gemakkelijke, concrete dankbaarheidsoefening eens. Die heeft mij geholpen om ’s avonds niet door te drammen over details en met een glimlach terug te kijken naar mijn dag.

Deze oefening, die ook wel de tienvingeroefening genoemd wordt, is heel simpel: noem 10 dingen op waar je dankbaar voor was de afgelopen dag. Dat mogen banale dingen zijn zoals de trein halen of een glimlach van een onbekende. Het begin kan moeilijk zijn, maar je zult zien dat je na een week al veel gemakkelijker aan 10 geraakt. Succes!

About Veerle

Persoonlijke blog. Mijmeringen en belevenissen. Voorkeuren en frustraties. Ik haak alles wat je wilt. Een sjaal, een knuffelbeer, een nieuw lief.
This entry was posted in Mindfulness oefening. Bookmark the permalink.

One Response to Mindfulness voor dummies

  1. Pingback: Een pauze voor je gedachten »

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>