10 things I hate about you

Als er iets is dat ik uit mijn favoriete tienerfilm onthouden heb, is het dat discussies gezond kunnen zijn, maar dat dat niet geldt voor opgekropte frustraties. En toch heeft iedereen ze. Merk je dat iemand op je zenuwen werkt, dan kun je daar heel wat uit leren. Onderstaande oefening helpt je daarbij.

Haat-liefde oefening

Schrijf de naam op van iemand waar je een (beetje een) hekel aan hebt of die je onzeker of bang maakt. Lijst dan 3 (of meer) van zijn of haar belangrijkste eigenschappen op.

Klaar? Vervang de naam van de persoon in kwestie door je eigen naam en bekijk of jij die eigenschappen ook in je hebt. Is dat niet zo? Dan zijn het die dingen die je bij jezelf verdrukt, of waarvan je wou dat jij er meer van had.

Nu kun je nagaan of jij die eigenschappen in jezelf kunt aanwakkeren. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan de zelfzekerheid waarmee iemand door het leven gaat, dan kun je bedenken hoe jij wat zelfzekerder kunt worden. En babysteps zijn daarbij ok!

Nog een  voordeel: je zult zien dat je ergernis ook een stuk minder zal zijn wanneer je die persoon nog eens tegenkomt.

Probeer het zeker ook eens! Al was het maar omdat jij ook zo’n fan was van Heath en Julia ;)

But mostly I hate the way I don't hate you

About Veerle

Persoonlijke blog. Mijmeringen en belevenissen. Voorkeuren en frustraties. Ik haak alles wat je wilt. Een sjaal, een knuffelbeer, een nieuw lief.
This entry was posted in Mindfulness oefening. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>