Positief denken kun je leren

postitief denken

Rust in ons hoofd, willen we dat niet allemaal? Met enkele simpele stappen kom je gelukkig al een heel eind. Minder vaak kwaad worden is daar een van. Hoe je daarin slaagt, besprak ik in mijn vorige blogpost.

Maar het gaat verder dan dat. Naast kwaadheid zijn er negatieve gedachten en gevoelens die je van je af moet leren zetten. Gedachten als ‘ik kan niks’, ‘ik heb gefaald’, ‘ik ben niks waard’ of ‘ik ga dat nooit kunnen’ knagen namelijk langzaam maar zeker je zelfvertrouwen weg. Hoe pak je die gedachten aan? Je leest het in mijn blogpost voor VIJF.

Posted in Mindfulness oefening | Leave a comment

Ibis Styles Amsterdam

Plan je een uitje naar Amsterdam en ben je op zoek naar een betaalbaar, maar verzorgd hotel? Dan moet je in het Ibis Styles Amsterdam zijn.

Verzorgd

Ik gaf vroeger nooit veel geld uit aan een hotel als ik op citytrip ben omdat ik zoveel mogelijk van de stad wil zien. Bijgevolg ben ik al een paar keer in een niet zo propere kamer beland, wat ik me achteraf dik beklaagd heb. Ik schakel nu dus iets hoger, maar hou het graag betaalbaar. Bij Ibis Styles is de prijs-kwaliteitsverhouding perfect. De kamers zijn verzorgd en mooi ingericht, ideaal om in uit te rusten na een hele dag stappen. En het bed ligt goed. Dat is het tweede belangrijkste punt op mijn lijstje ;) Heb je een kamer met balkonnetje aan de voorkant van het gebouw, dan krijg je er ook nog eens een mooi uitzicht bij!

Goeiemorgen

Het personeel is op alle uren van de dag heel vriendelijk. Van tips voor het gebruik van de wifi (die inbegrepen zit in de prijs), de weg wijzen of stiekem knipogen als je een extra chocovlootje haalt bij het ontbijt: ze doen het met de glimlach.

Het ontbijt zit trouwens ook inbegrepen in de prijs. Er is voor elk wat wils, van ontbijtkoek (of is het peperkoek?) tot Griekse yoghurt en gebakken ei. Mijn tip: een zacht broodje met muizenstrontjes, choco en chocomelk toe. Jum!

Leuke buurt

Het hotel ligt aan de rand van De Pijp. Dat is de oude volksbuurt van Amsterdam, en dat zie je in de dagelijkse Albert Cuypmarkt en de gezellige cafés en terrasjes. In de Gerard Doustraat en Ferdinand Bolstraat vind je heel wat leuke winkels. Op het Gerard Douplein en in de Eerste van der Helstraat kun je dan weer gezellig terrassen en eten. Verder zit je ook op wandelafstand van het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Vondelpark en het Leidseplein.

Bereikbaarheid

Als je met de trein komt, is dit hotel gemakkelijk te bereiken met tram 4. Die brengt je in 5 minuten van het Centraal Station naar de Stadshouderskade vlakbij het hotel. Met de auto is het iets moeilijker. Amsterdam doet er duidelijk alles aan om auto’s te bannen. Het hotel heeft maar enkele parkeerplaatsen beschikbaar, maar in de openbare parking aan de Heineken Experience kun je gemakkelijk parkeren.

Meer weten? Kijk dan zeker eens op de facebookpagina van Ibis Styles Amsterdam. Toch liever iets anders? Accor heeft nog heel wat andere hotels in Amsterdam. Veel plezier!

Posted in Buitenland | Leave a comment

10 things I hate about you

Als er iets is dat ik uit mijn favoriete tienerfilm onthouden heb, is het dat discussies gezond kunnen zijn, maar dat dat niet geldt voor opgekropte frustraties. En toch heeft iedereen ze. Merk je dat iemand op je zenuwen werkt, dan kun je daar heel wat uit leren. Onderstaande oefening helpt je daarbij.

Haat-liefde oefening

Schrijf de naam op van iemand waar je een (beetje een) hekel aan hebt of die je onzeker of bang maakt. Lijst dan 3 (of meer) van zijn of haar belangrijkste eigenschappen op.

Klaar? Vervang de naam van de persoon in kwestie door je eigen naam en bekijk of jij die eigenschappen ook in je hebt. Is dat niet zo? Dan zijn het die dingen die je bij jezelf verdrukt, of waarvan je wou dat jij er meer van had.

Nu kun je nagaan of jij die eigenschappen in jezelf kunt aanwakkeren. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan de zelfzekerheid waarmee iemand door het leven gaat, dan kun je bedenken hoe jij wat zelfzekerder kunt worden. En babysteps zijn daarbij ok!

Nog een  voordeel: je zult zien dat je ergernis ook een stuk minder zal zijn wanneer je die persoon nog eens tegenkomt.

Probeer het zeker ook eens! Al was het maar omdat jij ook zo’n fan was van Heath en Julia ;)

But mostly I hate the way I don't hate you

Posted in Mindfulness oefening | Leave a comment

Spiraalonderzetters

spiraalonderzetters

Winterdipje? Zo van de baan! Begin gewoon nu al met het haken van onderzetters voor zomerse avonden. Wedden dat je je snel beter voelt?

Deze spiraalonderzetters zijn niet zo moeilijk om te maken: je gebruikt er 5 basissteken voor. Heb je die nog niet (allemaal) onder de knie? In deze blogpost vind je uitleg over elke steek.

En dan nu aan de slag! In dit patroon vind je hoe je de spiraalonderzetters haakt. Heb je vragen? Mail ze gerust naar haken [at] veerlegoossens [punt] be. Ik help je graag verder.

Veel plezier!

Posted in Gehaakt | Leave a comment

#bepositive quotes

Met een quote zeg je meer dan met duizend woorden. Vind ik.

Hoewel ik de #boostyourpositivity bloggeruitdaging van lilith en Oon niet echt meegedaan heb zoals het moest, vind ik het een prachtig initiatief. Ik probeer de dingen de laatste tijd wat te relativeren door creatieve dingen te doen met mooie quotes, en dat werkt. Meestal. Ik zie het een beetje als mijn deelname aan hun leuke project, ook al heb ik wat buiten de lijntjes gekleurd ;)

Met de hashtags #boostyourpositivity en #bepositive vind je heel wat inspirerende foto’s op Instagram. Ben je op zoek naar een quote, neus dan zeker eens in mijn bord op Pinterest.

Stuur me jouw favoriete quotes gerust door, dan kan ik daarmee aan de slag! Want hoewel de uitdaging voorbij is, wil ik er graag nog even mee doorgaan.

Be kind whenever possible. It is always possible. Throw kindness around like confetti. Only dead fish go with the flow. To live is the rarest thing in the world. Most people just exist. Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain.

Posted in Mindfulness oefening | Leave a comment

Gelukkig het nieuwe jaar in

Met Nieuwjaar maken we met zijn allen de Grote Vergelijking. Onze avond moet minstens even leuk zijn als die van anderen. De getallen kunnen niet groot genoeg zijn. Feestte je niet met 24 anderen, dronken jullie geen 50 flessen champagne en was je voor 6 uur ’s morgens thuis? Dan was je avond maar gewoontjes. Zat je alleen thuis, dan ben je ronduit een sukkel.

Aangenaam

Hier spreekt een sukkel. Gelukkig heb ik het afgelopen jaar geleerd om vast te houden aan mijn eigen waarden en me niet te laten leiden door die van anderen, of ik kampte nu al met mijn eerste dipje van 2015. Verschillende mensen bestempelden mijn date met mijn zetel namelijk met ‘oei’, ‘ocharme’, ‘saai’ of ronduit ‘zielig’.

Hokjes

Als iemand je kleineert, dan zegt dat meer over die persoon dan over jou. Toch kunnen woorden kwetsen. Merk je dat je er negatieve gedachten door krijgt, dan kun je die van je afzetten met enkele simpele vragen.

  1. Is deze gedachte waar? Past ze bij de feiten?
  2. Helpt deze gedachte mij iets te bereiken? Of breekt ze mij enkel af?
  3. Oordeel ik vanuit mijn eigen perspectief? Hoe zou je beste vriend(in) erover denken?
  4. Ben ik te streng voor mezelf?
  5. Neem ik het wat te zwaar op?
  6. Doet dit er binnen 5 jaar nog toe?

Dit is wat kort door de bocht en ik ga er later verder op in, maar deze lijst kan alvast helpen om negatieve gedachten te tackelen. Heb je graag wat hulp om negatieve gedachten te ontdekken en ermee om te gaan? De app Moodkit heeft mij daar al vaak mee geholpen.

Het kan dat je niet meteen beseft dat je je gekwetst voelt. Met een adempauze kun je erachter komen wat er precies aan schort.

Kin omhoog

Ik heb alvast geconcludeerd dat ik geen zielig persoon ben omdat ik in mijn zetel zat met Nieuwjaar. We hebben er een leuke avond van gemaakt. Dat is wat telt. Wedden dat jouw avond evenmin zielig was?

Posted in Mindfulness oefening | 3 Comments